احداث مرز ریلی جدید با افغانستان در امتداد راهآهن چابهار - زاهدان
یک کارشناس صنعت ریلی از تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان تا پایان امسال خبر داد و گفت این پروژه جایگاه ترانزیتی ایران را تقویت کرده و امکان توسعه خطوط ریلی به سمت افغانستان و پاکستان را فراهم میکند.

پروژه راهآهن چابهار-زاهدان و توسعه مرزهای ریلی
با تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۴، جایگاه ترانزیتی ایران در منطقه تقویت خواهد شد. این خط ریلی که بخشی از کریدور اصلی شمال-جنوب کشور محسوب میشود، بندر چابهار را به شبکه ریلی کشور متصل میکند. سید حسین میرشفیع، مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد که روسازی این پروژه با سرعت بیش از یک کیلومتر در روز در حال پیشرفت است و بهرهبرداری اولیه تا پایان امسال امکانپذیر خواهد بود.
- اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور
- توسعه خطوط ریلی به سمت افغانستان از طریق زاهدان-زابل-قندهار
- برگزاری کمیسیون مشترک ایران و پاکستان برای توسعه حملونقل
- اجرای پروژه نیمهتمام زاهدان-مشهد با ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی
- ایجاد گذرگاه جدید ریلی در مرز میلک
«با اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور، بارهای ترانزیتی میتواند از زاهدان به مرز ترکمنستان، عراق و ترکیه منتقل شود که این امر جایگاه ترانزیتی ایران را تقویت خواهد کرد.»
«برای افغانستان توجیه بالایی دارد که از سمت چابهار ارتباط ریلی برقرار شود. بر این اساس، ما از زاهدان به زابل پروژه را اجرا میکنیم و طرف افغان نیز از مسیر زاهدان - زابل - زرنج را احداث خواهد کرد.»
این پروژهها در مجموع شرق کشور را به یک محور راهبردی ریلی برای ترانزیت و توسعه تجارت منطقهای تبدیل خواهد کرد.
