خط آهن شیراز-بندرعباس؛ اولویتبندی پروژههای ریلی در توسعه اقتصادی
بررسی وضعیت پروژههای ریلی شیراز-بندرعباس و شیراز-بوشهر با تأکید بر اولویتبندی و ضرورت توسعه کریدورهای شمال-جنوب برای حملونقل بار و مسافر.

وضعیت پروژههای ریلی شیراز-بندرعباس و شیراز-بوشهر
توسعه خطوط ریلی در کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. استان فارس بهعنوان یک کریدور مهم در اتصال شمال به جنوب مطرح میباشد. در این میان، پروژه خط آهن شیراز-بندرعباس با چالشهای مالی و اولویتبندی مواجه شده است.
- پروژه شیراز-بندرعباس در قانون بودجه مصوب شده اما فاقد اعتبار است
- خط ریلی شیراز-بوشهر و عسلویه در اولویت بالاتری قرار دارد
- بخشهایی از مسیر شیراز-بندرعباس حدود ۵۰-۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
- حملونقل سبز بر پایه ریل ارزانتر و ایمنتر از جاده است
- نیاز به مشارکت مالی شرکتهای پتروشیمی و راهسازی برای تکمیل پروژهها
نماینده مجلس: “خط بندرعباس اهمیت کمتری دارد چون سنگآهن کرمان هماکنون از مسیر جادهای فارس عبور میکند” مدیرکل راه و شهرسازی: “حملونقل مدرن بر پایه ریل است و این مسیرها برای ترانزیت بینالمللی حیاتی هستند”
پروژههای ریلی موجود میتوانند نقش کلیدی در توسعه اقتصادی استان فارس و حملونقل داخلی و بینالمللی ایفا کنند.
