گوش کن با لب خاموش سخن میگویم: چالشهای آموزش ناشنوایان در خراسان رضوی
زبان اشاره تنها پل ارتباطی با ناشنوایان است، اما کمبود آموزش و نبود مترجم حرفهای، شکاف ارتباطی و محرومیت اجتماعی آنان را پایدار کرده است. در خراسان رضوی ۹ مدرسه تخصصی با ۱۸۳۸ دانشآموز فعال هستند.

آموزش ناشنوایان در خراسان رضوی: چالشها و فرصتها
آموزش ناشنوایان از مهمترین حوزههای تعلیموتربیت خاص در استان خراسان رضوی است که با وجود محدودیتهای زیرساختی و منابع انسانی، نقش حیاتی در توانمندسازی این گروه ایفا میکند. این شبکه آموزشی گسترده، ۹ مدرسه تخصصی را شامل میشود که بخش عمده آن در مشهد و بقیه در شهرهای مهم استان پراکنده است. از مقطع پیشدبستانی تا هنرستان، دانشآموزان ناشنوا در یک مسیر آموزشی پیوسته قرار میگیرند که هدف آن تربیت علمی، حرفهای و اجتماعی است.
- حضور ۱۸۳۸ دانشآموز ناشنوا در ۹ مدرسه تخصصی استان
- کمبود نیروهای توانبخشی، کاردرمان و گفتاردرمان
- مشکل تأمین تجهیزات کمکشنوایی و باتری دستگاهها
- ضعف در آموزش زبان اشاره به افراد شنوا
- نبود مترجم در مراکز عمومی و خدماتی
“مهمترین چالش دانشآموزان ناشنوا مسأله زبانآموزی است. به دلیل ضعف شنوایی، سطح گفتار این دانشآموزان نسبت به همسالان عادی پایینتر است.” “آموزش زبان اشاره به افراد شنوا و فراهم کردن مترجم در دادگاهها، ادارات و محیطهای کاری، نه تنها حقوق ناشنوایان را تضمین میکند، بلکه تعامل اجتماعی آنان را تقویت مینماید.”
آموزش ناشنوایان در خراسان رضوی یک مأموریت فرهنگی اجتماعی است که فراتر از انتقال دانش، به دنبال احیای حق ارتباط و مشارکت اجتماعی این جامعه است.
