چالشهای مرجعیت فکری والدین و مدرسه در تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان
مقاله به بررسی روشهای مؤثر تربیت اخلاقی در سنین ۷ تا ۱۴ سال میپردازد و تأکید دارد که قویترین ابزار تربیتی، الگوی عملی مربیان است. همچنین چالشهای پیشروی خانوادهها و مدارس در عصر رسانههای دیجیتال تحلیل شده است.

تربیت اسلامی کودکان و نوجوانان در عصر دیجیتال
این مقاله به روشهای نوین تربیت اخلاقی برای گروه سنی ۷ تا ۱۴ سال میپردازد که حساسترین دوره برای نهادینه کردن ارزشهای اسلامی است. نویسنده تأکید میکند که تربیت موفق نیازمند هماهنگی بین خانواده، مدرسه و رسانه است و الگوی عملی مربیان مهمترین عامل تأثیرگذار محسوب میشود.
- روشهای فعال تربیتی شامل الگوپذیری از رفتار عملی، استفاده از داستانهای قرآنی، بحثهای اخلاقی و تمرین عملی
- مفاهیم کلیدی اخلاقی مانند احترام، صداقت، عدالت و همدلی که باید به صورت عینی آموزش داده شوند
- نقش محیط مدرسه به عنوان اجتماع کوچک اسلامی که باید فضای اخلاقی را در همه aspects ایجاد کند
"قویترین ابزار تربیتی، الگوی عملی مربیان و بزرگترهاست و کودک عمیقاً تحت تأثیر سیره عملی پدر، مادر و معلم است"
"رسانههای جمعی امروزه به موازات خانواده و مدرسه، نقش یک مربی قوی و جذاب را ایفا میکنند"
مقاله همچنین چالشهای جدی مانند عدم هماهنگی بین گفتار و عمل مربیان، تأثیر منفی رسانههای غیراخلاقی و روشهای آموزشی منسوخ را بررسی میکند. نویسنده بر لزوم سواد رسانهای و استفاده از روشهای اقناعی به جای نصیحت مستقیم تأکید دارد.
