نمایش و تحلیل دو مستند تاریخی از ژان روش و خسرو سینایی در خانه هنرمندان ایران
دو فیلم مستند «مسجد امام» اثر ژان روش و فرخ غفاری و «تهران امروز» ساخته خسرو سینایی که هر دو در سال ۱۳۵۶ تولید شدهاند، در برنامه «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمدند.

تحلیل دو مستند تاریخی از ایران سال ۱۳۵۶
دو فیلم مستند «مسجد امام» ساخته ژان روش و فرخ غفاری و «تهران امروز» اثر خسرو سینایی که هر دو در سال ۱۳۵۶ تولید شدهاند، در برنامه «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران نمایش داده شدند. شهرام اشرفابیانه، منتقد سینما، در تحلیل این آثار بر اهمیت آنها به عنوان اسناد فرهنگی و تاریخی تأکید کرد. مستند «مسجد امام» با نگاهی مردمشناسانه به بررسی معماری مسجد شاه اصفهان میپردازد، در حالی که «تهران امروز» زندگی شهری در تهران آن دوران را با رویکردی شاعرانه به تصویر میکشد.
- نمادپردازی در مستند سینایی: حضور زنی با لباس قرمز در میدان فردوسی به عنوان نماد شهر و تضادهای زندگی شهری
- تضاد سنت و مدرنیته: نمایش همزیستی کوچههای قدیمی و ساختمانهای مدرن در تهران
- نگاه مردمشناسانه: بررسی معماری اسلامی و “اروتیسم معنوی” در مستند ژان روش
- موسیقی به عنوان پیونددهنده: استفاده آگاهانه از دستگاه سهگاه برای ایجاد ارتباط عاطفی با تصویر
- ارزش تاریخی: هر دو اثر به عنوان سند جامعه ایران در آستانه انقلاب اسلامی
“سینایی در این مستند قضاوت نمیکند؛ او صرفاً نشان میدهد که شهر با همین تضادها زنده است.”
“غفاری در این فیلم، نهفقط یک فیلمساز بلکه یکی از چهرههای مؤثر در تاریخ سینمای مدرن ایران است.”
این آثار علاوه بر ارزش سینمایی، نمایندهای از گفتوگوی فرهنگی شرق و غرب هستند و امروز از منظر زیباییشناسی و اسناد فرهنگی قابلیت بازخوانی دارند.
