تمرکز گزینش معلمان بر مچگیری اعتقادی به جای مهارتهای ارتباطی
یک کارشناس آموزش از تمرکز فرآیند گزینش معلمان بر پرسشهای عقیدتی به جای سلامت روانی و مهارتهای اجتماعی انتقاد کرده و بر اهمیت صلاحیت شخصیتی معلمان تأکید میکند.

انتقاد از شیوه گزینش معلمان
محمد داوری، کارشناس آموزش و مشاوره مدرسه، در گفتوگویی به روش گزینش معلمان در آموزشوپرورش انتقاد کرده است. به گفته او، در حالی که سلامت روانی و مهارت اجتماعی معلمان باید مهمترین معیار انتخاب باشند، تمرکز فعلی گزینشها بر پرسشهای عقیدتی و سیاسی است. این موضوع بر کیفیت تربیتی مدارس و روابط معلم و دانشآموز اثر مستقیم دارد. داوری اظهار داشت: «در گزینش معلمان آنقدر که تلاش دارند از معلم بپرسند نماز جمعه چند رکعت است یا مثلاً مچگیری کنند که روزه میگیرد یا نه، روی سلامت روانی و اجتماعی یک معلم جدی نیستند.»
- تمرکز بر مسائل عقیدتی: در گزینش معلمان به ویژگیهای آموزشی و مدیریتی پرداخته میشود اما صلاحیت شخصیتی کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
- لزوم توجه به مهارتهای عاطفی: معلم باید ویژگیهای شخصیتی مناسب، دانش کافی و مهارتهای عاطفی برای ارتباط با دانشآموزان داشته باشد.
- تأثیر بر روابط آموزشی: این شیوه گزینش بر کیفیت تربیتی مدارس و ارتباط معلم با دانشآموز تأثیر منفی میگذارد.
«گزینش معلمان باید بر صلاحیتهای شخصیتی، حرفهای و مدیریتی متمرکز باشد، نه صرفاً مسائل عقیدتی و سیاسی.»
این انتقادات نشان میدهد که نیاز به بازنگری در فرآیند گزینش معلمان وجود دارد تا تمرکز بیشتری بر مهارتهای ارتباطی و روانی آنها قرار گیرد.
