
رسیدن به حقیقت نیازمند علم و شهود باطنی است
آیتالله جوادی آملی در درس اخلاق بر ترکیب علم ظاهری و شهود باطنی برای رسیدن به حقیقت تأکید کرد و نماز، سحر و تزکیه نفس را راهنمای رسیدن به باطن عالم دانست.

ترکیب علم ظاهری و شهود باطنی برای کشف حقیقت
آیتالله العظمی جوادی آملی در سلسله جلسات درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم به تشریح مسیر رسیدن انسان به حقیقت و قرب الهی پرداخت. ایشان با اشاره به دو راه کسب علم تأکید کردند که انسان هم از طریق اکتسابی و هم از طریق شهود باطنی میتواند به معرفت دست یابد. راه اول شامل حوزه و دانشگاه است که برای همه باز بوده و راه دوم، راه ملکوت و تهذیب نفس است که نیازمند تلاش و مجاهدت فردی میباشد.
- راههای کشف حقیقت: راه علم اکتسابی (حوزه و دانشگاه) و راه شهود باطنی (تهذیب نفس و تزکیه)
- جمع بین دو راه: برخی افراد موفق میشوند از هر دو مکتب به مقصود برسند
- نماز و سحرخیزی: برترین مردم کسانی هستند که به نماز عشق میورزند و اهل مناجات و سحرخیزی هستند
- ملکوت عالم: خداوند باطن عالم را به ابراهیم خلیل نشان داد و این مسیر همچنان باز است
- رؤیاهای صادقه: کسی که حرام نخورد و راه کسی را نبندد، خوابهای خوب خواهد دید
حضرت امیر(ع) فرمودند: “لحظهای که حق را به من نشان دادند، تردیدی در ایمان و یقین من ایجاد نشد.”
“برترین و بهترین مردم کسانی هستند که به نماز عشق بورزند.” (روایت کلینی در کافی)
ایشان در پایان با اشاره به جریان غزه اظهار داشتند که اسرائیل با این جنایات قطعاً رفتنی است و از خداوند خواستند که نظام و مردم را در صحنه آخرت با انبیاء محشور فرماید.

