انتقاد از بازی الناز شاکردوست در فیلم «کجپیله»: وقتی فیلمنامه ضعیف است
نقدی بر نقشآفرینی الناز شاکردوست در فیلم «کجپیله» که در نقش یک مرد ظاهر شده است. این مقاله به تحلیل استفاده از گریم مردانه به عنوان جایگزین فیلمنامه ضعیف میپردازد.

انتقاد از بازی الناز شاکردوست در نقش مرد
این مقاله به نقد عملکرد الناز شاکردوست در فیلم «کجپیله» ساخته هاتف علیمردانی میپردازد که در آن این بازیگر در نقش یک مرد ظاهر شده است. نویسنده معتقد است استفاده از گریم مردانه در این فیلم بیش از آنکه یک تمهید دراماتیک هوشمندانه باشد، نشاندهنده ضعف در قصهگویی و فقدان ایدههای خلاقانه است. وقتی فیلمنامهای جذابیت لازم را ندارد، فیلمسازان به تکنیکهای نامتعارف متوسل میشوند تا توجه مخاطب را جلب کنند.
- الناز شاکردوست اولین بازیگر زنی نیست که نقش مرد بازی میکند
- نمونههای قبلی شامل نسیم ادبی، آزیتا حاجیان و لیلا حاتمی بودهاند
- این تکنیک بدون منطق دراماتیک مناسب، معنایی پوچ ایجاد میکند
- تبدیل جنسیتی به خودی باعث مرغوبیت فیلم نمیشود
- سینمای ایران در ژانر کمدی از معنا تهی شده است
"برخی به اصطلاح نوآوریها، بدون منطق دراماتیک، نه تمهیدی هوشمندانه که تصویری غیر واقعی از فیلم میسازد"
"این صورتگرایی صوری، حل کردن مسأله نیست، پاک کردن صورت مسأله است"
مسأله اصلی فقدان قصه خوب در سینمای ایران است، نه نیاز به فانتزیهای بصری. شاکردوست که در سالهای اخیر مسیر حرفهای موفقی را طی کرده، بهتر است به انتخاب نقشهای باکیفیت ادامه دهد.
