نابرابری آموزشی و حذف دانشآموزان افغانستانی از مدارس ایران
گفتوگو با سیمین کاظمی جامعهشناس درباره عدالت آموزشی، نابرابری جنسیتی و حذف مهاجران افغانستانی از سیستم آموزش ایران در کافه خبر خبرآنلاین.

عدالت آموزشی در ایران: چالشها و نابرابریها
سیمین کاظمی، جامعهشناس، در گفتوگو با خبرآنلاین به تحلیل مفهوم عدالت آموزشی در ایران پرداخت. به گفته وی، عدالت آموزشی باید دسترسی برابر دانشآموزان به آموزش را فارغ از طبقه اجتماعی، نژاد و جنسیت تضمین کند، اما متأسفانه در ایران آموزش به امری طبقاتی تبدیل شده است. کاظمی اشاره کرد که فرزندان خانوادههای ثروتمند به آموزش باکیفیت دسترسی دارند و این امر به بازتولید نابرابری اجتماعی منجر میشود.
- آموزش و پرورش در ایران نه تنها عدالت طبقاتی را محقق نمیکند، بلکه عدالت جنسیتی و قومیتی نیز نادیده گرفته میشود.
- در روزهای اخیر با بالا گرفتن موج خشم نسبت به مهاجران افغانستانی، شاهد حذف آنان از مدارس هستیم.
- بسیاری از مدارس دولتی از ثبتنام کودکان افغانستانی حتی با مدارک قانونی خودداری میکنند.
- نابرابری جنسیتی در نظام آموزشی ایران آشکارا قابل مشاهده است.
- تحرک صعودی طبقاتی از طریق آموزش در ایران با موانع جدی روبرو است.
«مفهوم عدالت آموزشی در ایران به اشتباه صورتبندی شده است، عدالت فقط عدالت طبقاتی نیست، ما عدالت جنسیتی، قومیتی و ملیتی را هم باید درنظر بگیریم» «در روزهایی که موج خشم از مهاجران افغانستانی بالا گرفته ما شاهد حذف آنها از مدارس هستیم»
این گفتوگو نشان میدهد که نظام آموزشی ایران نیازمند بازنگری جدی در زمینه عدالت آموزشی و برابری فرصتها است.
