سیا در کمین چرچیل؛ مأموریت محرمانه در دوران جنگ سرد
اسناد جدید نشان میدهد سازمان سیا تلاش کرده بود وینستون چرچیل را برای پخش پیامهای تبلیغاتی به داخل اتحاد جماهیر شوروی جذب کند تا «اندیشههای بدعتآمیز» را برانگیزد.

عملیات تبلیغاتی سیا علیه شوروی
اسناد تازهای که روزنامه تلگراف منتشر کرده، نشان میدهد سازمان سیا در سال ۱۹۵۸ تلاش کرده بود وینستون چرچیل، نخستوزیر پیشین بریتانیا، را برای پخش برنامههای تبلیغاتی از طریق رادیو لیبرتی به داخل اتحاد جماهیر شوروی جذب کند. این عملیات در اوج جنگ سرد و در بحبوحه موج «تجدیدنظرطلبی» در شوروی طراحی شده بود تا با استفاده از روشنفکران غربی، اعتماد به مارکسیسم را تضعیف و «اندیشههای بدعتآمیز» را برانگیزد.
- هدف اصلی این کارزار تبلیغاتی، بهرهبرداری از فضای فکری جدید در شوروی و ارائه دیدگاهی متفاوت از مارکسیسم بود
- برنامههای ویژهای به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد مرگ کارل مارکس طراحی شده بود
- چرچیل یکی از چندین چهره برجسته بریتانیایی بود که برای همکاری در نظر گرفته شده بود
- رادیو لیبرتی به صورت مخفیانه توسط سیا تأمین مالی میشد و تا سال ۱۹۷۲ فعال بود
- این عملیات سه هدف اصلی داشت: برانگیختن اندیشههای بدعتآمیز، تضعیف اعتماد به مارکسیسم و نشان دادن افول کمونیسم
پروفسور روری کورمک میگوید: “عملیات تبلیغاتی در دوران جنگ سرد با هدف تضعیف اقتدار، فرسایش باورهای رسمی و تشویق مردم به پرسشگری طراحی شده بودند.”
اسناد نشان میدهد: “این برنامهها برای القای نادرستی فرضیات پایه مارکسیسم و تضعیف اعتماد به آن طراحی شده بودند.”
هرچند هیچ مدرکی مبنی بر پذیرش این دعوت توسط چرچیل وجود ندارد، اما این عملیات نشاندهنده استراتژی گسترده سیا برای نفوذ فرهنگی و ایدئولوژیک در بلوک شرق طی دهه ۱۹۵۰ بود.
