حاشیهای بر حدیث «کتاب اللّه علی أربعة أَشْیَاءَ» و ابهام در جایگاه عترت
تحلیلی انتقادی از حدیث مشهور «کِتَابُ اللَّهِ عَلَی أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ» که به مراتب فهم قرآن اشاره دارد، با تأکید بر مشکلات سندی و محتوایی و ابهام در جایگاه اهل بیت(ع) در این روایت.

تحلیل حدیث چهارمرتبهای فهم قرآن
این حدیث که در منابع شیعی و سنی آمده، قرآن را بر چهار سطح عبارت (برای عوام)، اشاره (برای خواص)، لطایف (برای اولیاء) و حقایق (برای انبیاء) تقسیم میکند. اما شبهات متعددی درباره آن وجود دارد:
- مشکلات سندی: روایت بدون سلسله سند معتبر نقل شده و در برخی نسخهای مصباح الشریعة موجود نیست.
- انتساب مشکوک: شارح مصباح الشریعة تأکید کرده که این کتاب الفاظ امام صادق(ع) نیست.
- غیبت عترت: جایگاه اهل بیت(ع) بهطور واضح در این تقسیمبندی مشخص نشده است.
امام باقر(ع) میفرماید: «نَحْنُ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ» امام صادق(ع) تأکید میکنند: «إِنَّ مِنْ عِلْمِ مَا أُوتِینَا تَفْسِیرَ الْقُرْآنِ وَ أَحْکَامَهُ»
- تعارض مفهومی: اولیاء در نگاه صوفیه با مقام اهل بیت(ع) متفاوت است. نتیجه آنکه باید با تدبر در مفاهیم حدیثی، روایات معتبر را از غیرمعتبر تشخیص داد.
