مرگ سه دانشآموز در آغاز سال تحصیلی؛ بررسی علل سکته، تنبیه و خودکشی
تحلیل روانشناختی مرگ سه دانشآموز در شروع سال تحصیلی و نقش تحقیر، نبود امنیت روانی و مشکلات خانوادگی در این tragedies. گفتوگو با روانشناس درباره ضرورت ایجاد احساس امنیت در مدارس.

مرگ سه دانشآموز و ضرورت بازنگری در نظام تربیتی
آغاز سال تحصیلی جدید با مرگ سه دانشآموز همراه بوده است: دو مورد بر اثر سکته و یک مورد خودکشی در شیراز. این tragedies نشان میدهد که سیستم آموزشی نیازمند بازنگری اساسی در روشهای برخورد با دانشآموزان است. به گفته علیرضا مرادی، روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، احساس امنیت روانی مهمترین نیاز دانشآموزان است که در صورت نقصان، میتواند به اضطراب، افسردگی و حتی خودکشی منجر شود.
- تحقیر دانشآموزان به عنوان یک هویت مستقل از عوامل اصلی بروز مشکلات روانی است
- نقش جبرانی مدارس در خانوادههای آسیبدیده بسیار حیاتی است
- اقتصاد ایران و مشکلات خانوادگی بر فشار روانی دانشآموزان تاثیر مستقیم دارد
- دوربینهای مداربسته اگرچه وجود دارد اما مانع برخوردهای نامناسب نشده است
- فرهنگ آموزشی نیازمند بازگشت به اصول اصیل تربیتی است
"ما نباید تصور کنیم که بچهها این موارد را درک نمیکنند؛ برعکس، آنها کاملاً میفهمند و قضایا را تفسیر میکنند"
"شاهبیت روابط اجتماعی سالم، حفظ امنیت است؛ یعنی اینکه فرد امانتداری کند، دروغ نگوید و حق را بگوید"
برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقات ناخوشایندی، باید بپذیریم که دانشآموزان همانند فیلسوفان کوچکی هستند که پدیدهها را تحلیل میکنند و نیاز به احترام و امنیت روانی دارند.
