زنان نگاهشونده: گفتوگو با سما بابایی درباره رمان مرثیهای برای آفاق و ثریا
سما بابایی، نویسنده رمان «مرثیهای برای آفاق و ثریا» معتقد است داستان زنان میتوانست در هر بستری روایت شود که زنان عنصر تزیینی آن هستند. او بر لزوم نگاه متفاوت به زنان در جامعه مردسالار تأکید میکند.

گفتوگو با سما بابایی درباره رمان مرثیهای برای آفاق و ثریا
رمان مرثیهای برای آفاق و ثریا اثر سما بابایی به تازگی توسط نشر برج منتشر شده است. این رمان داستان دو زن به نامهای آفاق و ثریا را روایت میکند که بازماندگان جنگ هستند و با مردانی خشمگین مواجه میشوند که بیخبر از رازهای آنان، در پی مجازاتشان هستند. سما بابایی در این گفتوگو توضیح میدهد که انتخاب زن به عنوان شخصیت اصلی برایش مهمتر از بستر داستان بود، اما جنگ را به عنوان بستری انتخاب کرد که در آن زنان اغلب به عنوان عنصر تزیینی تصویر میشوند. او معتقد است که نگاه از زاویهای متفاوت به زنان ضروری است.
- نگاه متفاوت به زنان: بابایی بر این باور است که زنان در آثار ادبی و سینمایی غالباً از دریچه ایدئولوژی سازندگان اثر دیده میشوند و لازم است از زاویهای دیگر به آنان نگاه کرد.
- زن و راز: به عقیده او، زنان در جامعه مردسالار رازهای بزرگتری را در سینه حمل میکنند و این دو مفهوم از هم جدا نیستند.
- فضاسازی و تکنیک: نویسنده برای فضاسازی جنوب ایران از مشاهده مستقیم و تخیل خود بهره برده و تکنیک به یاد آوردن خاطرات را به کار گرفته است.
سما بابایی میگوید: «در جامعهای تا بن دندان مردسالار، زنان رازهای بسیار بزرگتری از مردان را در سینه با خود حمل میکنند.» او همچنین اشاره میکند: «داستان آفاق و ثریا میتوانست در بستری دیگر نیز روایت شود؛ هر بستری که زنها عنصر تزیینی آنند.» این رمان حاصل سه سال انتظار برای چاپ است و نویسنده اذعان میدارد که اگر اکنون نوشته میشد، احتمالاً تفاوتهایی میداشت.
