فیلم کوتاه «میان دو حرف» ساخته صورح واحه: دچار یعنی عاشق
تحلیل فیلم کوتاه «میان دو حرف» ساخته صورح واحه که با نمادپردازی بصری و مفاهیم فلسفی به رابطه پدر و دختر در بیابان و نقش درخت به عنوان میانجی میپردازد.

تحلیل فیلم کوتاه «میان دو حرف» ساخته صورح واحه
فیلم کوتاه «میان دو حرف» اثر صورح واحه اثری است که در سکوت و نمادپردازی بصری خود عمیقترین مفاهیم انسانی را به تصویر میکشد. این فیلم به رابطه پدر و دختری تنها در بیابان میپردازد که درختی میان آنها ایستاده و نقش رازدار و میانجی را بازی میکند. فضاسازی، نورپردازی و قاببندیهای اثر به گونهای است که بدون افتادن در دام سانتیمانتالیسم بصری، عواطف عمیق را انتقال میدهد.
- ایده «دچار شدن» به عنوان مفهوم محوری فیلم در تقاطع بدن پدر و بدنه درخت بازنمایی میشود
- اشعار سهراب سپهری به ویژه بیت «دچار یعنی عاشق» الهامبخش فضای شاعرانه اثر است
- نمادپردازی درخت به عنوان عنصری که هم در حضور و هم در فقدان نقش نجاتبخش دارد
- قاببندیهای مفهومی که از کارت پستالیسازی فاصله دارند
- پایانبندی بصری که بر تداوم زندگی و ذهنیت زیبا تأکید میکند
«دچار یعنی عاشق و فکر کن که چه تنهاست اگر که ماهی کوچک دچار آبی دریای بیکران باشد»
«عشق صدای فاصلههاست، صدای فاصلههایی که غرق ابهامند»
این فیلم با زبان تصویر و نماد، حرفی عمیق درباره تنهایی، عشق و ارتباط انسانی میزند.
