کارتل ماشین و نقش حیاتی آن در سیستم روغنکاری خودرو
کارتل ماشین قطعهای کلیدی در موتورهای درونسوز است که وظیفه ذخیرهسازی و خنکسازی روغن موتور را بر عهده دارد. این مقاله به بررسی انواع، اجزا، علائم خرابی و هزینههای تعمیر کارتل میپردازد.

کارتل ماشین: قطعهای حیاتی در موتور خودرو
کارتل ماشین که با نامهای کارتر ماشین یا تابه روغن نیز شناخته میشود، یکی از مهمترین قطعات در موتورهای احتراق داخلی محسوب میشود. این قطعه در پایینترین بخش موتور و چسبیده به بلوک سیلندر قرار دارد و وظیفه اصلی آن جمعآوری و ذخیرهسازی روغن موتور پس از اتمام چرخه روغنکاری است. کارتل در واقع مخزن اصلی روغن موتور بوده و پمپ روغن برای گردش مجدد روغن در سیستم، از طریق این قطعه عمل میکند.
- ذخیرهسازی روغن: کارتل به عنوان مخزن اصلی روغن عمل میکند
- خنکسازی: به دلیل تماس با هوای آزاد، روغن را خنک میکند
- تأمین روغن پمپ: لوله مکش پمپ درون کارتل قرار دارد
- تثبیت سطح روغن: از حرکت و پاشش روغن جلوگیری میکند
- محافظت: توسط سینی زیر موتور در برابر آسیبهای جادهای محافظت میشود
"کارتل خودرو وظیفه دارد تا روغن موتور را پس از اتمام چرخه روغنکاری جمعآوری کرده و ذخیره نماید"
"در خودروهای پیشرفتهتر، کارتل روغن به شکلی طراحی میشود که هنگام شتابگیری یا ترمزهای ناگهانی، حرکت روغن را به حداقل برساند"
کارتلها در دو نوع تر و خشک تولید میشوند که نوع تر در خودروهای معمول و نوع خشک در خودروهای اسپرت استفاده میشود. جنس این قطعه معمولاً از فولاد یا آلومینیوم بوده و شامل اجزایی مانند واشر، پیچ تخلیه و صفحات آهنی داخلی میشود.
