تقوایی و التماس برای فیلمسازی: چرا «داییجان ناپلئون» کفرآمیز خوانده شد؟
احمد طالبینژاد در گفتوگو با خبرآنلاین به تحلیل دوری ناصر تقوایی از سینما میپردازد و معتقد است حاکمیت زمینهساز فیلمسازی او نبود. سریال «داییجان ناپلئون» از دید برخی مقامات اثری «کفرآمیز» تلقی میشد.

تحلیل دوری ناصر تقوایی از سینما
احمد طالبینژاد در گفتوگو با خبرآنلاین به تحلیل دوره بیکاری ناصر تقوایی میپردازد. او معتقد است که حاکمیت تمایلی به فیلمسازی تقوایی نداشت و اگر میخواست، زمینههای مالی و شخصی را فراهم میکرد. طالبینژاد دلیل این دوری را در دو بخش میداند: شرایط شخصی تقوایی و شرایط حاکمیتی.
- سریال داییجان ناپلئون به عنوان یک شاهکار ادبیات و سینمای ایران، از نظر برخی مقامات کفرآمیز تلقی میشد
- تقوایی حاضر نبود برای فیلمسازی التماس کند و این با غرور خوزستانیاش در تضاد بود
- فیلم ناخدا خورشید از نظر طالبینژاد یکی از ۱۰ اثر برتر تاریخ سینمای ایران است
- حسرت بزرگ طالبینژاد، ننوشتن خاطرات تقوایی است که میتوانست فصل درخشانی از تاریخ اجتماعی و هنری ایران باشد
«اگر میخواستند تقوایی فیلم بسازد، میتوانستند نگذارند این اتفاق بیفتد» «داییجان ناپلئون از نظر برخی مقامات اثری کفرآمیز است»
این تحلیل نشان میدهد که چگونه شرایط سیاسی و فرهنگی میتواند بر کار هنرمندان تأثیر بگذارد.
