بررسی تناقض ظاهری در جهانی بودن دعوت اسلام در قرآن
آموزههای قرآن جاودانه و جهانی هستند اما دعوت پیامبر(ص) مرحلهای بوده است: ابتدا خانواده، سپس عربها و در نهایت تمام بشریت. این تدریجی بودن باعث شده برخی آیات به ظاهر متناقض به نظر برسند.

تناقض ظاهری در جهانی بودن دعوت اسلام
آموزههای قرآن مجید به عنوان کتاب مقدس دین خاتمالانبیاء، آموزههایی جاودانه و جهانی هستند که از سوی خداوند متعال برای تمام انسانها فارغ از نژاد و زبان بیان شدهاند. در آیات متعدد قرآن این حقیقت مورد تأکید قرار گرفته است، مانند آیه اول سوره فرقان که میفرماید: "تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیراً".
- دعوت تدریجی: پیامبر اسلام در سه مرحله مأمور به دعوت شد
- آیات جهانی: آیات متعدد بر جهانشمولی اسلام دلالت دارند
- زبان عربی: نزول قرآن به عربی به دلیل ظرفیت این زبان برای بیان مفاهیم وحیانی است
- پیامبران دیگر: نمونههایی از دعوت جهانی پیامبران پیشین
"ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم تا بشارت دهی و بترسانی" (سوره سبأ، آیه ۲۸)
"این قرآن وسیله تذکر جهانیان است" (سوره انعام، آیه ۹۰)
هیچ تناقض واقعی در قرآن وجود ندارد و تفاوت در بیان به دلیل مراحل مختلف دعوت اسلامی است.
