۳ هزار کودک قربانی در جادهها؛ زنگ خطر برای سیاست جوانی جمعیت
سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان باختند که شامل ۳ هزار کودک میشود. این آمار بحران ایمنی جادهها را نه تنها یک مسأله ترافیکی، بلکه تهدیدی برای سرمایه انسانی و آینده کشور نشان میدهد.

بحران مرگ کودکان در تصادفات جادهای
طبق اعلام پلیس راهور، در سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار نفر در جادههای ایران جان خود را از دست دادهاند که ۳ هزار کودک در میان قربانیان بودهاند. این آمار تکاندهنده نشان میدهد بحران ایمنی جادهها تنها یک مسأله ترافیکی نیست، بلکه تهدیدی جدی برای سرمایه انسانی و آینده کشور محسوب میشود. در شرایطی که موضوع جوانی جمعیت به عنوان راهبرد ملی مورد تأکید قرار گرفته، مرگ هزاران کودک و جوان در جادهها آینده این سیاست را با چالش مواجه کرده است.
- کاهش تلفات جادهای نیازمند هماهنگی بیندستگاهی بین وزارت راه، خودروسازان، پلیس و وزارت بهداشت است
- کمبود ۶۰۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور از موانع اصلی امدادرسانی سریع محسوب میشود
- سرعت غیرمجاز مهمترین عامل مرگومیر در صحنه تصادفات شناسایی شده است
- کودکان به عنوان بیگناهترین قربانیان هیچ نقشی در وقوع حادثه ندارند
- طرحهای ایمنسازی مانند ستارهدار کردن جادهها هنوز به صورت جدی اجرا نشدهاند
«کودکان بیگناهترین و مظلومترین کشتهشدگان حوادث جادهای هستند زیرا هیچ نقشی در هدایت وسیله نداشتند» - رئیس پلیس راهور «درصد خیلی کمی از حادثه دیدگان سوانح رانندگی زنده به اورژانس میرسند» - مشاور وزیر بهداشت
تجربه کشورهای موفق نشان میدهد کاهش تلفات جادهای نیازمند عزم ملی، سرمایهگذاری بلندمدت و اجرای استانداردهای ایمنی است. اگر ایران واقعاً قصد حرکت به سمت جوانی جمعیت را دارد، نمیتوان به مرگ روزانه دهها نفر در جادهها بیتفاوت بود.
