حکم اقتدا به مأموم پس از پایان نماز جماعت طبق نظر رهبر انقلاب
آیتالله خامنهای در پاسخ به استفتایی درباره حکم شرعی اقتدا به مأمومی که خود به امام جماعت اقتدا کرده است، شرایط صحت این عمل را بیان کردند.

حکم شرعی اقتدا به مأموم در نماز جماعت
طبق فتوای آیتالله خامنهای، اقتدا به مأمومی که خود به امام جماعت اقتدا کرده باشد، در صورتی صحیح است که آن مأموم دارای شرایط امام جماعت باشد. این شرایط شامل بالغ بودن، عاقل بودن، عادل بودن، حلالزاده بودن، شیعه دوازده امامی بودن، نماز را صحیح خواندن و در صورت مرد بودن مأموم، مرد بودن امام است. رهبر انقلاب در تعریف عدالت اشاره کردهاند که عدالت حالت نفسانی است که باعث میشود انسان همیشه تقوایی داشته باشد که مانع از ترک واجبات یا انجام محرمات شرعی است.
- شرایط اصلی امام جماعت باید در مأموم موجود باشد
- در صورت جهل به مأموم بودن فرد، نماز صحیح است اگر ارکان نماز به درستی انجام شود
- عدالت به معنای حسن ظاهر و پایبندی به واجبات و محرمات است
- این حکم در مواردی که شخص سوم به تصور امام بودن به مأموم اقتدا کند نیز جاری است
“اقتدا به مأموم صحیح نیست، ولی زمانی که انسان نداند و به او اقتدا کند، اگر در رکوع و سجود به وظیفه نمازگزار منفرد عمل کرده، نمازش صحیح است.”
“عدالت عبارت از حالت نفسانی است که باعث میشود انسان همیشه تقوایی داشته باشد که مانع از ترک واجبات یا انجام محرمات شرعی است.”
این فتوا راهنمای عملی برای مقلدان در مواجهه با situations مشابه در نمازهای جماعت میباشد.
