معلم مشارکتی و خروج مدرسه از چهاردیواری بسته به میدان اجتماع
یونسکو شعار «بازآفرینی معلمی بهعنوان حرفهای مشارکتی» را برای روز جهانی معلم برگزیده است. این رویکرد میتواند آموزشوپرورش را متحول کرده و پیوندهای اجتماعی را بازسازی کند.

نقش معلم مشارکتی در تحول آموزش و جامعه
پنجم اکتبر، روز جهانی معلم، فرصتی برای بازاندیشی در حرفهای است که آینده هر جامعه بر دوش آن استوار است. یونسکو شعار «بازآفرینی معلمی بهعنوان حرفهای مشارکتی» را انتخاب کرده که در صورت اجرا در ایران، میتواند هم آموزشوپرورش را متحول کند و هم پیوندهای اجتماعی را بازسازی نماید. در جهان امروز، نقش معلم از انتقال محفوظات به تسهیلگری، الهامبخشی و کنشگری اجتماعی تغییر یافته است.
- معلم باید عضوی مشارکتجو در کنار دانشآموزان، خانوادهها و نهادهای محلی باشد
- مدرسه باید به کانون تربیت اجتماعی بدل شود
- معلم میتواند محله را به میدان تمرین همبستگی تبدیل کند
- تجربههای موفق مدارس مشارکتی در ایران و جهان نشاندهنده اثربخشی این الگو است
- تقویت نقش معلم در تصمیمسازی، آموزشوپرورش را به نهادی مشارکتمحور تبدیل میکند
جوزف آلبرز: «وظیفه معلم دادن پاسخ نیست، بلکه برانگیختن پرسش درست است» معلم مشارکتی، جامعه برنده: هر جامعهای که معلم را توانمند ببیند در مسیر توسعه پایدار قرار میگیرد
آینده ایران در کلاسهای امروز و در کنشگری اجتماعی معلمان شکل میگیرد. تقویت نقش معلم به عنوان معمار سرمایه اجتماعی و تسهیلگر مشارکت شهروندی، ضامن توسعه فرهنگی و سیاسی کشور خواهد بود.
