«چشماندازی از پل»؛ بازخوانی یک تراژدی مدرن در خانه هنرمندان ایران
نمایش و نقد فیلمتئاتر «چشماندازی از پل» اثر آرتور میلر با کارگردانی ایوو فونهوف و نیک ویکهام در خانه هنرمندان ایران همراه با تحلیلهای روانشناختی و نمایشی

تحلیل نمایش «چشماندازی از پل» در خانه هنرمندان
نمایش فیلمتئاتر «چشماندازی از پل» اثر آرتور میلر با کارگردانی ایوو فونهوف و نیک ویکهام در چهلودومین برنامه خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد. این اثر که بخشی از بسته تراژدیهای مدرن روانشناختی محسوب میشود، با حضور کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. دکتر رامتین شهبازی این نمایش را ترکیبی از تراژدی مدرن و کلاسیک دانست که در آن شخصیت وکیل نقش همسرایان تراژدی یونان را ایفا میکند. به گفته وی، این اثر واکنشی به دوران مککارتیسم و مبتنی بر فلسفه اگزیستانسیالیسم است.
- همزیستی تراژدی کلاسیک و مدرن در کارگردانی این اثر
- تأکید بر تجربه بدنمندی بازیگران به جای دکورهای مفصّل
- نقش عناصر مینیمالیستی در فعالسازی تخیل تماشاگر
- تحلیل روانشناختی رابطه عمو و خواهرزاده به جای پدر و دختر
- نمادپردازی خون در صحنه پایانی به عنوان سمبل جداییهای اجتنابناپذیر
دکتر شهبازی: «نمایش بستر به شدت اجتماعی دارد و از نظر فلسفی نیز به شدت بر اندیشه اگزیستانسیالیسم استوار است» دکتر رهنمایی: «خون پایانی سمبولیک است؛ در واقع ماجرای خونین همه انواع جدایی است: پسر از مادر، دختر از پدر»
این نشست نشان داد که چگونه این اثر با پرداختن به روابط خانوادگی و تنشهای روانی، مخاطب را با مفاهیم عمیق انسانی مواجه میسازد.
