سونی و AMD فناوری GPU جدید برای پلیاستیشن بعدی را معرفی میکنند
سونی و AMD در ویدیوی جدیدی با مارک سرنی، فناوریهای جدیدی تحت عنوان «پروژه آمتیست» را معرفی کردند که هدف آن بهبود عملکرد رهگیری پرتو و upscaling در کنسول بعدی پلیاستیشن است.

فناوری جدید GPU برای نسل بعدی پلیاستیشن
سونی و AMD در یک ویدیوی نه دقیقهای با مارک سرنی، طراح اصلی PS4 و PS5، از همکاری جدیدی تحت عنوان “پروژه آمتیست” رونمایی کردند. این فناوریها که هنوز در مرحله شبیهسازی هستند، هدف اصلی آنها بهبود عملکرد ray tracing و تکنیکهای رندر مبتنی بر یادگیری ماشین در کنسول بعدی پلیاستیشن است. AMD با معرفی دو نوآوری سختافزاری جدید به نامهای “Neural Arrays” و “Radiance Cores” قصد دارد شکاف عملکردی خود با کارتهای گرافیک انویدیا را کاهش دهد.
- Neural Arrays: این فناوری به واحدهای پردازشی GPU اجازه میدهد به جای کار مستقل، با هم همکاری کرده و دادهها را به اشتراک بگذارند که منجر به بهبود کارایی در upscaling و بازیهای مدرن میشود.
- Radiance Cores: بلوک سختافزاری جدیدی است که مخصوص پردازش ray tracing و path tracing طراحی شده و مشابه RT Cores انویدیا عمل میکند.
- Universal Compression: تکنیک فشردهسازی جدیدی که بر اساس فناوری موجود در PS5 Pro توسعه یافته و مصرف پهنای باند حافظه و انرژی را کاهش میدهد.
جک هویون، معاون ارشد AMD تأکید کرد: “سعی در بهبود ray tracing تنها با قدرت خام، دیگر جواب نمیدهد و نیاز به معماری جدید داریم.” مارک سرنی نیز گفت: “این فناوریها هنوز در مراحل اولیه هستند اما جهتگیری مثبتی برای آینده کنسولها نشان میدهند.”
این همکاری میتواند تحول بزرگی در گرافیک بازیها ایجاد کند و تجربه بصری غنیتری برای گیمرها به ارمغان بیاورد.
