خاموشی گسترده سرویسهای آمازون (AWS) بسیاری از برنامهها، وبسایتها و بازیها را مختل کرد
یک اختلال شدید در سرویسهای وب آمازون (AWS) باعث از کار افتادن بسیاری از وبسایتها، برنامهها، بازیها و سرویسهای آنلاین شد که به زیرساخت ابری آمازون وابسته هستند. این مشکل ناشی از مسئلهای در DNS مربوط به API دیتابیس DynamoDB در منطقه US-EAST-1 بود.
خاموشی گسترده AWS و تأثیر بر اینترنت
در صبح روز دوشنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۲۵، یک اختلال شدید در سرویسهای وب آمازون (AWS) باعث از کار افتادن بخش قابل توجهی از اینترنت شد. این مشکل از منطقه US-EAST-1 (مراکز داده در ویرجینیای شمالی) شروع شد و به دلیل مشکل در DNS مربوط به API دیتابیس DynamoDB رخ داد. پروفسور مایک چپل از دانشگاه نوتردام این وضعیت را اینگونه توصیف کرد: “آمازون دادهها را به طور ایمن ذخیره کرده بود، اما هیچکس نمیتوانست برای چندین ساعت آن را پیدا کند، این باعث شد برنامهها به طور موقت از دادههای خود جدا شوند. گویی بخشهای بزرگی از اینترنت دچار فراموشی موقت شدهاند.”
- شرکتهای متعددی تحت تأثیر قرار گرفتند از جمله بانکها، خطوط هوایی، دیزنی پلاس، اسنپ چت، ردیت، لفت، اپل موزیک، پینترست، فورتنایت، رابلاکس و نیویورک تایمز.
- حتی پس از رفع مشکل اولیه، خدمات دیگری مانند EC2 (سرویس ماشین مجازی) با اختلال مواجه شدند و AWS برای کمک به بازیابی، راهاندازی نمونههای جدید EC2 را محدود کرد.
- این رویداد خطر وابستگی بیش از حد اینترنت به تعداد محدودی از ارائهدهندگان ابری را برجسته میکند. با سهم حدود ۳۰ درصدی AWS از بازار زیرساخت ابری جهانی، چنین اختلالاتی تأثیراتی گسترده دارد.
این حادثه نشان میدهد که تمرکز قدرت در دست چند شرکت بزرگ فناوری میتواند آسیپذیری اینترنت را افزایش دهد و نیاز به راهکارهای متنوعتر و مقاومتر برای زیرساختهای حیاتی را آشکار میسازد.
