مدیر حقوقی اسنپفود: رأی شورای رقابت هنوز لازمالاجرا نیست
مدیر حقوقی اسنپفود تأکید کرد رأی شورای رقابت علیه این پلتفرم هنوز اجرایی نشده و همه رستورانها در همکاری با اسنپفود آزادند. قراردادهای سرمایهگذاری باعث رشد رستورانهای کوچک شده و از منظر حقوقی مجاز شناخته میشوند.

رأی شورای رقابت و وضعیت حقوقی اسنپفود
امیرحسین مرشدی، مدیر حقوقی اسنپفود، در گفتوگو با دیجیاتو توضیح داد که رأی شورای رقابت علیه این پلتفرم از لحاظ حقوقی هنوز لازمالاجرا نیست. به گفته وی، مفاد ماده ۶۵ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تنها به «قابلیت اجرای آرای شورای رقابت» اشاره کرده و اجرای خودکار آن را پیشبینی ننموده است. تاکنون هیچ اجراییهای از سوی مرجع ذیصلاح صادر نشده و رأی صادره هنوز قطعیت پیدا نکرده است.
- قراردادهای سرمایهگذاری اسنپفود با رستورانها محدودکننده نیستند و همه رستورانها آزادند
- تنها حدود ۳ هزار رستوران (کمتر از ۲ درصد) قرارداد سرمایهگذاری منعقد کردهاند
- این قراردادها تحت عنوان Relationship-Specific Investment در حقوق رقابت مجاز شناخته میشوند
- بیش از ۹۰ درصد قراردادها با رستورانهای کوچک و متوسط منعقد شده است
- هزینههای خروج از قرارداد جنبه جبرانی دارد نه تنبیهی
“قابلیت اجرا به این معناست که ذینفع باید مطابق ماده ۷۰ نسبت به اخذ اجرائیه اقدام کند که این ماده به صراحت قابلیت صدور اجرائیه را مختص آرای قطعی شورای رقابت دانسته است.”
“هدف هیچیک از مکاتب حقوق رقابت در دنیا، نه حمایت از رقیب بلکه حمایت از اصل رقابت است.”
مرشدی همچنین به تفاوت شرایط بازار ایران با نمونههای خارجی اشاره کرد و رأی شورای رقابت را دچار «بیزمانی و بیمکانی» دانست. به گفته وی، شورا بدون توجه به شاخصهای علمی و تحقیقات میدانی لازم، بازار سفارش آنلاین غذا را بازاری مستقل فرض کرده در حالی که اسنپفود بخشی از «بازار تحویل غذا» محسوب میشود.
