پادکست فارسی و چالشهای دوران بلوغ در گفتوگو با فعالان این حوزه
به مناسبت روز جهانی پادکست، گفتوگو با سیاوش صفاریانپور و مجتبی هاشمی درباره چالشهای پادکستسازی در ایران، آینده این رسانه و نقش هوش مصنوعی در تولید محتوا

پادکست فارسی در دوران بلوغ
روز جهانی پادکست فرصتی برای بررسی چالشها و آینده این رسانه در ایران بود. در رویدادی تخصصی در تهران، فعالان حوزه پادکست درباره مسائل مختلف این صنعت به گفتوگو پرداختند. سیاوش صفاریانپور پادکست را یک «فضای شخصی-جمعی» میداند که DNA خالق اثر را به همراه دارد. به گفته او، بزرگترین چالش پادکسترهای ایرانی تحریمها و مشکلات مالی است که مانع درآمدزایی از پلتفرمهای بینالمللی میشود.
- چالشهای مالی: تحریمها باعث قطع درآمد پادکسترها از پلتفرمهای خارجی شده است
- کمبود استودیوهای حرفهای: نیاز به سرمایهگذاری در زیرساختهای استودیویی احساس میشود
- هوش مصنوعی: یک فرصت برای تولید محتوای خلاقانه و سریعتر محسوب میشود
- ممیزی: اعمال ممیزی میتواند پادکست را به پدیدهای چریکی تبدیل کند
«پادکست بیشتر از آنکه یک رسانه کلاسیک باشد، یک شبکه اجتماعی و یک فضای شخصی-جمعی است» - سیاوش صفاریانپور
«در پادکست، قصه گفتن مهم است. حتی پادکستهای دادهمحور، دادهها را در قالب روایت ارائه میکنند» - مجتبی هاشمی
مجتبی هاشمی نیز درباره چالشهای تولید پادکست ورزشی صحبت کرد و اشاره کرد که فقر سوژه جذاب در ورزش ایران بزرگترین مشکل این حوزه است. او معتقد است پادکستهای ورزشی برای بقا باید به سراغ روایتهای شخصیتمحور بروند.
