باگی که قابلیت شد: گلوگاه پردازنده اینتل ۸۰۸۰ بازی Space Invader را تغییر داد
یک برنامهنویس ادعا کرده که افزایش سرعت بازی کلاسیک Space Invaders بهخاطر گلوگاه پردازنده اینتل ۸۰۸۰ بوده است. کاهش تعداد بیگانگان باعث سرعت بیشتر اجرای کد میشد.

باگی که به ویژگی تبدیل شد
براساس گزارش Tom's Hardware، برنامهنویسی به نام Zuhaitz فاش کرده که افزایش هیجانانگیز سرعت در بازی کلاسیک Space Invaders ناشی از محدودیتهای پردازنده اینتل ۸۰۸۰ بوده است. این پردازنده که در سال ۱۹۷۴ معرفی شد، با داشتن حدود ۵۰۰۰ ترانزیستور و فرکانس ۲ مگاهرتز، اجرای بازی با وضوح ۲۲۴ × ۲۵۶ پیکسل را نزدیک به حداکثر تواناییهای خود انجام میداد.
- کاهش تعداد بیگانگان باعث سبکتر شدن پردازش و سرعت بیشتر بازی میشد
- بررسی کد منبع نشان میدهد هیچ برنامهای برای تنظیم سرعت وجود نداشت
- پردازنده حتی با شتابدهنده ویدیویی Fujitsu MB14241 نیز گلوگاه داشت
- در ابتدای بازی، پردازش ۵۵ بیگانه برای پردازنده بسیار سنگین بود
- این ویژگی ناخواسته به عنصر هیجانانگیز بازی تبدیل شد
«در ابتدای بازی، تغییر موقعیت، بازآفرینی اسپریتها و بررسی برخوردها برای هر یک از ۵۵ بیگانه بسیار پردردسر بود.»
«این باگ صرفاً به یکی از ویژگیهای بازی تبدیل نشد، بلکه برای بازیکنان نسخه اصلی خصوصیتی هیجانانگیز بود.»
این کشف نشان میدهد که چگونه محدودیتهای سختافزاری میتواند به طور غیرمنتظرهای بر تجربه بازی تأثیر بگذارد و حتی به بخشی از هویت یک بازی کلاسیک تبدیل شود.
