بحران ارزی، کمبود نقدینگی و کشاکش قیمتگذاری؛ سهگانه رکود صنعت خودرو ایران
تولید خودروسازان ایرانی در شش ماهه نخست ۱۴۰۴ با کاهش ۱۲ درصدی معادل ۵۶ هزار دستگاه مواجه شده است. رکود صنعت خودرو ناشی از مشکلات ارزی، کمبود نقدینگی و اختلافات قیمتگذاری است.

رکود صنعت خودرو ایران در شش ماهه نخست ۱۴۰۴
صنعت خودرو ایران با افت قابلتوجه تولید مواجه شده بطوریکه تولید خودرو در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۴ به ۴۰۴,۴۶۱ دستگاه رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش نشان میدهد. این رکود ناشی از سه عامل اصلی بحران ارزی، کمبود نقدینگی و کشاکش قیمتگذاری است.
- تولید ایرانخودرو ۸.۸ درصد افزایش یافت ولی سایپا و پارسخودرو به ترتیب ۳۵.۶ و ۳۴.۷ درصد کاهش تولید داشتند
- بحران نقدینگی باعث زیان انباشته خودروسازان و محدودیت سرمایه برای تولید شده است
- خودروسازان برای خروج از بحران به فروش از طریق مشارکت در تولید روی آوردهاند
- مشکلات گمرکی و افزایش ۵۰ درصدی هزینه انرژی در فصل سرما فشار مضاعف ایجاد کرده
- بانکها در ارائه وام و ارز به تولیدکنندگان سختگیری میکنند
محمدحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو: «عامل اصلی افت تولید مشکلات ساختاری در تأمین ارز، بحران نقدینگی و سیاستهای دستوری است»
هشدار نسبت به تکرار سناریوی تلخ سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹: «در صورت تداوم مشکلات، شاهد کاهش بیشتر تولید و حتی تعطیلی کارخانهها خواهیم بود»
ادامه این روند میتواند به تعدیل نیرو و تعطیلی واحدهای تولیدی منجر شود که تبعات اجتماعی و اقتصادی قابلتوجهی خواهد داشت.
